דום נשימה בשינה-Sleep Apnea

דום נשימה בשינה-Sleep Apnea

לפי מחקרים כ25% מקרב האוכלוסייה, סובלים מבעיות שינה  כמו דום נשימה בשינה( אחוד מכל 10 אישה דום נשימה בשינהגברים ואחת מכל 20 נשים). הפרעות שינה אלו מתבטאות בסימפטומים כגון: תנועת רגליים בשינה, הפסקת נשימה בשינה, נחירות ועוד. שינה טבעית ועמוקה חשובה לתפקוד כל מערכות גופנו. אחת התופעות המסוכנות בהפרעות שינה היא דום נשימה בזמן שינה.

דום נשימה בשינה הוא מצב בו דרכי הנשימה נחסמות ע"י הלשון או הרפיית יתר של שרירי החיך, עקב חסימה זו מעבר החמצן אל המוח נמנע. מחקרים מראים קשר ברור בין הפרעות שינה למחלות לב, הפרעות קוגניטיביות והתנהגותיות, בעיות זקפה ולעיתים אף מגיע עד כדי נזק מוחי. כתוצאה מדום נשימה בשינה נמנע מעבר תקין של החמצן אל המוח, עקב כך נגרם נזק לתאי המוח. מחקרים הראו שאצל חולים אשר סובלים מהפרעות שינה, נמצאה צפיפות נמוכה של תאי מוח באונה השמאלית – מכך הסיקו החוקרים שיש גם פגיעה בזיכרון בעקבות דום נשימתי בזמן שינה.

רבים הסובלים מהיפראקטיביות, בעיות זיכרון, הפרעות קשב וריכוז, בעיות בריכוז, בעיות למידה וכד'- בעצם סובלים מדום נשימה בשינה, טיפול בבעיה יפתור את כל הבעיות הנלוות.

איך נדע שמדובר בדום נשימה בשינה ?

ניתן לחשוד בבעיה במצבים בהם יש קושי להירדם, יקיצות מרובות בלילה, שינה לא רגועה ועוד. כמו כן אם אתם עייפים במשך ביום, וסבלים מכאבי ראש או יתר לחץ דם- כדאי להיבדק.דום נשימה בשינה אנשים הסובלים מדום נשימה מפסיקים לנשום שוב ושוב בשנתם. כתוצאה מכך יש השפעות מזיקות על המוח והלב ויכול להבא להשמנה ודיכאון.

 

יש שלושה סוגי של דום נשימה בזמן שינה:

1.דום נשימה חסימתי בזמן שינה OSA – המצב מתרחש כאשר יש חסימה במעבר החמצן. במקרה של עודף משקל, למשל, יש עודפי רקמות סביב הצוואר וגב הגרון. OSA יכול להתרחש גם כשמבנים אנטומיים בתוך מע' הנשימה מתפשטים ומפריעים למעבר תקין של חמצן לגוף – שקדים או פוליפים מוגדלים.

הסיבות השכיחות ביותר לOSA-

*עודף משקל

*שקדים מוגדלים

*פוליפים מוגדלים-ייחודי בדרך כלל לילדים, כי עם השנים הפוליפים מתכווצים באופן טבעי.

*טריזומה 13 – מצב גנטי בו יש מעבר נשימתי צר או לשון גדולה.

*נטילת תרופת הרגעה לפני שינה.

*צריכה של משקאות אלכוהוליים.

2. דום נשימת מרכזי בזמן שינה- במקרה הזה הבעיה היא לא שיש משהו שחוסם את המעבר של החמצן אל המוח אלא שהמוח לא מצליח לשלוח הוראה לגוף "לנשום", בזמן שינה. הסכנה בדום נשימתי מרכזי היא אי ספיקת לב מתקדמת ושבץ מוחי.

3. שילוב של שני סוגי הדום הנשמתי בזמן שינה- במצב זה יש מעורבות גם של חסימה שמקשה על פעולת הנשימה וגם מעורבות של אי תפקוד מערכת הנשימה כתוצאה מתפקוד לקוי של המוח.

סימנים ותסמינים בדום נשימתי בזמן שינה-

ישנם סימנים רבים לתסמונת הדום הנשמתי אך מאחר ואתה ישן כשקוראת התופעה, הדיווח לרוב מגיע מבני הזוג או שותף לשינה.

*נחירה.

*התנשפות בזמן שינה.

*חוסר מנוחה בזמן שינה.

*קושי להישאר ער/עייפות במהלך היום.

*דיכאון/נטייה לצבי רוח.

*קושי להתרכז.

*אבדן זיכרון.

*כאבי ראש תכופים.

אבחון  דום נשימה בשינה

Polysomnogram(חקר השינה)-את האבחון מבצעים במכון מיוחד, כדי לעבור את האבחון אתה תתבקשחקר השינה ודום נשימה להגיע למכון ולישון שם. לפני שאתה נרדם יחברו לך אלקטרודות על החזה (EKG)-מה שיבדוק את פעילות הלבבית שלך, על האצבע ילבישו מכשיר אשר מודד את כמות החמצן בדם שלך (אוקסימטר), אלקטרודות המודבקות לראש-תפקידן לרשום את גלי המוח (EEG), אלקטרודות המחוברות על הלסת- בודקות את הידוק השיניים/שחיקה בזמן שינה ובנוסך מחוברות אלקטרודות לרגליים –הן יראו את תנועות הרגליים בזמן שינה.המטופל מתבקש להירדם על הגב, מאחר שזו העמדה הסבירה ביותר בה דום נשימה יכול להתרחש. מאוד קשה להירדם עם כל המכשור עליך, אך רוב המטופלים בסוף מצליחים.

לסודות הטיפול בדום נשימה בשינהללחוץ כאן

Skip to content