מחלות מין וחלל הפה

מרץ 10, 2013
מחלות מין והשפעתם על הפה חלק 2- דר ארי גרינספן רופא שיניים בירושלים
אפריל 15, 2013

מחלות מין, יחסי מין מלאים, אוראליים והקשר לחלל הפה:

חלק I:

מחלות המועברות ע"י קיום יחסי מין, מועברות בקיום מגע מיני (וגינלי\ אוראלי) ומגע נוזלי גוף. לחלק מחלות מיןממחלות אלו ישנה השפעה על חיינו ולכן חשוב להבין מה ההשלכות וללמוד להגן על עצמנו, ולשכול האם בכלל להסתכן בפעילות מינית בעלת סיכון גבוה להידבקות.

אדם יכול להידבק במחלת מין, רק מאדם החולה במחלת מין. קיום פרטנרים מרובים וקיום עמם יחסי מין לא מוגנים זו הדרך להדבק במחלת מין. להפתעת רבים, ניתן להדבק במחלת מין גם בקיום יחסי מין אוראליים לא מוגנים.

מחלות מין אשר ניתן להדבק בהן:

קיימות ארבעה קטגוריות עיקריות של מחלות מין: בקטריאליות, פטריתיות ,ויראליות, וירוסים ופרוטזולים. כל אחת מהן מאובחנת ומטופלת בצורה שונה וגורמים רבים משפיעים על הסיכויים להידבקות. בהמשך פירוט נרחב יותר על מחלות המין הנפוצות ביותר, הסימפטומים ודרכי הטיפול.

קלמידיה– זיהום בקטריאלי הניתן לטיפול בעזרת אנטיביוטיקה, במידה והזיהום אובחן.ללא אבחנה בזיהום יכול להגרם נזק בלתי הפיך, בעיות בריאותיות קשות, המחלה יכולה לעבור בעת לידה לילוד, במקרים מסוימים להוביל ללידה מוקדמת ואף לדימום אצל הילוד. הסימפטומים העקריים של המחלה הם הפרשה מדרכי השתן וכאב בעת מתן שתן.

זיבה – גונוריאה– זיהום בקטריאלי ידוע בכינויו "The clap" ,ניתן לטיפול בעזרת אנטיביוטיקה , אך קיימים זנים מסויימים אשר עמידים לטיפול והופכים מחלה זו לבעייתית אשר בעצם לא תמיד ניתנת לטיפול. הסימפטומים העקריים של המחלה הם כאב, הפרשה מדרכי השתן, כאב בעת מתן שתן, בהשארת הזיהום ללא טיפול יכול להגרם נזק בלתי הפיך ואף לבעיות במסתמי הלב.

סיפיליס זיהום בקטריאלי הניתן לטיפול בעזרת אנטיביוטיקה כאשר מאתרים את הזיהום בזמן. קיימים ארבע מצבים אשר לא תמיד ניתן לאתרם . חלק מהסימפטומים הם כיבים ע"ג בעור, פריחה לעיתים שנים לאחר הידבקות יכולה להיות מעורבות של הפרעות נוירולוגיות. הסימפטומים העקריים מתוך הרבים שקיימים הם:כאב, הפרעות עיניים ראייה וכליות.

קנדידה– מחלה פטרייתית המשפיע על הרקמה הרירית וגורמת לאי נוחות גדולה, כאב וצריבה. נדיר שהמחלה גורמת לסיבוכים אך בהחלט מהווה מקור לאי נוחות.