צבע ברפואת שיניים

יתרונות וחסרונות של כתרי זירקוניה
אוגוסט 1, 2017
פורצלן (חרסינה) דנטלי והאיזון האסתטי
מאי 29, 2018

צבע ברפואת שיניים

אנו משתמשים ב צבע ברפואת שיניים באופן יום יומי במרפאות שינים. סתימות לבנות אסתטיות כמו גם בכתרים וגשרים ישנו שימוש בצבע. שימוש מדויק ב צבע ברפואת שיניים הינו דבר קריטי על מנת להתאים צבע של כתר לצבע של שיניים טבעיות. על מנת לעשות זאת אנחנו צריכים להבין כמה מושגי יסוד בהקשר של צבעים וליישם את אותם העקרונות ברפואת שיניים.

 

צבע כפי שאנו מכירים אותו הינו דבר סובייקטיבי. העיניים שלנו ראות גל אלקטרומגנטי של אנרגיית האור באורך מסוים. העיניים שלנו לא מספרות לנו מה צבע כל גל,אלא המידע נשלח למח ושם מועבד וזה המוח שאומר לנו איזה צבע,כלומר איזה אורך גל, אנחנו רואים. צבע ברפואת שיניים

 מורכבים של צבע ברפואת שיניים

צבע מורכב מ -3 מרכיבים. גוון, chorma וערך.  גוון הוא מה שאנחנו מכנים בדרך כלל צבע. לדוגמה, כחול, כתום ירוק. Chroma היא העוצמה או העושר של הצבע. זה מה שאנחנו מתיחסים אליו כשאנו אומרים שצע הוא חזק או חלש. הערך זה איך האור או החושך משפיעים על התפיסה שלנו של הצבע הספציפי. כך כל גל מסוים יכול להיראות שונה בהתאם לכמות אור שיש. ניתן לראות את "תיאוריית צבע" בתרשים של גלגל צבע תלת מימדי.צבע ברפואת שיניים

בנוסף,לשיניים יש מאפיינים נוספים שלא קיימים בצבע שטוח. לשיניים יש שקיפות, ולִשׁמִיוּתואת פלואורסצנטיות

. זאת אומרת יש להם זוהר. כאשר אנו מנסים לשחזר שן במעבדה אנחנו צריכים להשתמש בכל מרכיבים שונים אלו כדי להפוך את הכתר לחלק בלתי נפרד מהפה.

נוסף על כך עוד מרכיב של מורכבות והוא מקור האור החיצוני בו אנו רואים את השיניים. אור טבעי יגרום לנו לראות את הצבע של השן באופן מסוים לעומת אור פלורסנט שיגרום לנו לראות אותו אחרת.

 

בסך הכל צבע ברפואת שיניים הינו מדע מסובך שהרופא צריך לשלוט בו על מנת להגיע לתוצאות היפות שאנו שואפים אליהם כיום.

Ari
Ari
Skip to content