הליטוזיס – כל מה שרצית לדעת על ריח רע מהפה

התקף לב כתוצאה מטיפול דנטלי
נובמבר 3, 2010
schuman seminars
אוגוסט 13, 2012

למה יש הליטוזיס ?

הליטוזיס הוא שם כללי המתאר ריח רע שיוצא בזמן נשיפה, גם אם המקור אינו מהפה עצמו. לריח רע מהפה השפעה משמעותית, אישית וחברתית. כ 90% מהמקרים, ריח רע מהפה מקורו מהפה עצמו. דרגת באשת הפה משתנה במשך היום בעקבות אכילה וסוגי מזון, עישון, שתיית אלכוהול ועוד.הליטוזיס ריח רע מהפה בבוקר נובע מכך שבזמן שינה, הפה חשוף לפחות חמצן ולכן ריח הפה חמור יותר עם הקימה. ריח מסריח מהפה יכול לחלוף עקב אכילה, צחצוח שיניים, ניקוי עם חוט דנטלי או שטיפת פה. מצב של ריח רע מהפה יכול להיות גם כרוני, זהו מצב חמור יותר, המשפיע עלכ 25% מהאוכלוסיה בדרגות שונות. מצב של באשת פה יכול להוביל לחוסר ביטחון עצמי ולעלות את רמת המתח בחיים האישיים והחברתיים.

מהו המקור לריח רע מהפה או הליטוזיס?

ריח רע בפה יכול לנבוע מכמה סיבות ומכמה מקומות:*חניכיים– דלקת חניכיים נוצרת כתוצאה מפעילות יתר של חיידקים בנמצאים על ומתחת לחניכיים. הליטוזיס ולשון*לשון-המקום הנפוץ ביותר לריח רע מהפה הינה הלשון. על גבי הלשון יש אוכלוסיה גדולה מאוד של חיידקים, בעיקר בחלק האחורי של הלשון. חלק זה של הלשון בדרך כלל יבש ולא מנקים אותו ביסודיות. חיידקים באזור זה ניזונים משיירי מזון ותאי עור (תאי אפיתל מתים) והפרשות מהאף. מקום זה הוא חממת גידול לחיידקים החיים ללא חמצן (אנארוביים). בתהליך פירוק המזון, החיידקים משחררים גזים בעלי ריח חריף, גזים אלה גורמים לריח רע מהפה.*הפה עצמו– צקור הריח הלא נעים מגיע מחלבונים שלכודים בפה ומפורקים על ידי חיידקים שהנמאים בפה. כתוצאה מהפירוק משתחרר מימן גופרתי האחראי על ה הליטוזיס (באשת פה או ריח רע מהפה).*שקדים– כשמדובר ב ריח רע מהפה שקדים הם גורם יחסית נדיר. רק ב3%-5% מהמקרים הריח נובע מהשקדים. הוא נגרם עקב מבנה מכתשי באיזור השקדים שם מצטברת פסולת היוצרת מעין אבנים קטנות המורכבות מתאי דם לבנים מתים, חיידקי רוק והפה. הריח נפלט מאבנים אלה. *אף– ריח רע מהאף נגרם כתוצאה מפעילות חיידקית עקב תהליך דלקתי. האף הוא הגורם העיקרי השני לריח רע מהפה. התהליך הדלקתי יכול להגרם בסינוסים, מה שגורם למחלת הסינוסיטיס או מגורם זר. חיידקים שגורמים לדלקות אלה הם הגורם לריח רע מהפה או מהאף.*קיבה-לעיתים רחוקות הקיבה היא המקור לריח רע מהפה. הוושט, המחברת בין הלוע לקיבה, הינה צינור סגור שאינו מאפשר חזרה של מזון או ריח. בעיה כגון GERG (רפלוקס גסטרו אזופגיאלי) ,חזרה של תכולת הקיבה חוושט, עלולה לגרום להליטוסיס. GERG יגרום לא רק לריח פה רע אלא גם לצרבת.בצל ושום והליטוזיס

איך מטפלים בהליטוזיס?

טיפול בריח רע מהפה לרוב יתבצע במרפאת שיניים. אם מקור הריח הוא בדלקת חניכיים, חייבים לבצע ניקוי והסרת אבנית, ולבקש הדרכה בשיטת הצחצוח והיגיינה האורלית. אם מקור הריח הוא בשרידי נזלת שמצטברים על הלשון, רופא השיניים או השיננית ימליצו להבריש היטב את הלשון ובמקביל לטפל בנזלת.הרבה פעמים אנו ניתקלים בריח רע מהפה כתוצאה מרקבון עמוק בשיניים. שן רקובה מכילה בתוכה הרבה חיידקים פעילים אשר גורמים לריח רע. כמו כן כתוצאה מהריקבון יכול להיווצר אבצס (כיס מוגלתי) אשר יגרום לריח מסריח מהפה. בעיה אחרת שעלולה להיווצר כשיש חורים היא שמזון נתקע בין השיניים ונדחס אל תוך החניכיים, ובלתי אפשרי לסלקו ע"י מברשת רגילה. המזון נרקב, גורם להליטוסיס, חורים חדשים ודלקת חניכיים מקומית חמורה. יש לטפל ברקבון בשיניים כמה שיותר מהר כדי למנוע בעיות עתידיות.סיבה נוספת לריח רע מהפה היא תותבות לקויות ו/או לא נקיות, שרידי האוכל שנשארים על גבי התותבת ירקבו שידיפו ריח רע, כמו כן במידה והתותבת אינה מתאימה באופן מדוייק לפה, תותבת "רוקדת" , יכולה להיווצר מושבה פטרייתית- מסוג קנדידה- שתגרום לריח מסריח מפה. כדי לטפל בבעיה יש צורך בניקוי יסודי של התותבת והתאמה מחודשת לפה ע"י ריפוד מיוחד (לדוגמא), במידה והבעיה לא ניפתרת יש לשקול להחליף את התותבת.

האם יובש פה יכול לגרום לריח רע מהפה?

יובש פה בהחלט יכול לגרום לריח רע מפה, כאשר הפרשת הרוק דלילה או מועטה, אין שטיפה של החיידקים וניטרולם. הבעיה חריפה במיוחד לאחר צום, שתייה מועטה, דיבור ממושך ודיאטה חריפה ולא מאוזנת. כמו כן תרופות מסויימות , כגון תרופות נגד סכרת, תסמונת שוגרן, הקרנות וכימותרפיה, עלולות לפגוע בהפרשת הרוק, מה שיוביל ליובש פה קל עד חמור.טיפול בריח פה עקב הסיבות הנ"ל הוא הגברת כמות הרוק, למשל ע"י מציצת סוכריות חמוצות ללא סוכר. במקרים בהם יובש הפה קיצוני, ניתן להשתמש בתחליפי רוק מלאכותיים, לעיתים יש לשקול החלפת תרופות.

סודות של איך מטפלים בריח רע מהפה ? ללחוץ כאן

למידע נוסף, ובכל שאלה נא להתקשר  02-6798040

Ari
Ari
Skip to content