טיפול שיניים בהרדמה מלאה

טיפולי שיניים בהריון דר. ארי גרינספן רופא שיניים בירושלים
אוקטובר 5, 2012
טיפולי שיניים בהרדמה מלאה
אוקטובר 21, 2012

למה לעשות טיפול שיניים בהרדמה מלאה?

יש כמה קבוצות של אנשים שיצטרכו לבצע טיפול שיניים רגילים או מסובכים בעזרת טיפול שיניים בהרדמה מלאה.  כמחצית מהאוכלוסייה יכולה להתמודד עם טיפולי שיניים שגרתיים , אך מסתבר שכ-20-25% מהאוכלוסייה חרדים עד כדי כך ששום דבר, חוץ מכאב חריף במיוחד, לא יביא אותם לטיפול שיניים מניעתי או שגרתי.

אותם מטופלים בעלי חרדה דנטלית, כלומר פחד מרופא שיניים, יצטרכו בשלב זה או אחר טיפול שיניים, ולהם אנחנו נמליץ לבצע טיפול שיניים בהרדמה מלאה.

טיפול שיניים בהרדמה כללית לילדים

קבוצה נוספת שתזדקק להרדמה כללית, טיפול שיניים בהרדמה מלאה לילדים עם פחדיםהיא קבוצת הילדים. טיפול שיניים בהרדמה מלאה לילדים הפך לדבר די נפוץ, ילדים עד גיל 3-4 לרוב לא ישתפו פעולה מעבר לבדיקה או טיפול קצר. טיפול נגד רצונם, בכוח, עלול לגרום לטראומה מרופא ורפואת שיניים, שתמנע מהם לטפל בשניהם בעתיד. כמו כן אנשים עם מגבלות מסוימות לא יוכלו לעבור טיפול שיניים ללא ההרדמה, לדוגמה במחלת פרקינסון ותסמונות מסוימות אשר יקשו מאוד על הרופא בזמן טיפול.

מהי הרדמה כללית לטיפולי שיניים?

הרדמה כללית נועדה לאפשר למטופל לעבור את הטיפול ללא סבל ותוך שמירה על תפקוד תקין של מערכות הגוף. השם "הרדמה" מטעה משום שהוא גורם לרובנו לחשוב שמדובר במצב שינה-כמו שנת לילה. אך בעוד שבזמן שינה ניתן להעיר את האדם, בהרדמה כללית מתעוררים אך ורק כאשר פגה ההשפעה של חומרי ההרדמה.   הרדמה מלאה לטיפול שיניים היא נפוץ מאוד והפך לטיפול רגיל לכל דבר.

  אילו סוגי טשטוש/הרדמה קיימים?

חשוב להדגיש טיפולים תחת הרדמה כללית יתבצעו אך ורק ע"י רופא מרדים (מומחה) בשיתוף עם רופא השיניים המטפל. קיימות מס' דרגות "הרדמה":

טשטוש-סדציה- כשמשתמשים בשיטה זו המרדים נותן חומר מטשטש לפני ובמהלך הטיפול, המטופל נשאר במצב ערני-מנומנם תוך כדי הטיפול. בסיום הטיפול לא יזכור דבר מהחוויה שעבר. הרגעה עמוקה-סדציה עמוקה- טשטוש מסוג זה הוא מצב ביניים בין הרדמה כללית לערנות, המטופל ישן כמעט לחלוטין במהלך הטיפול, לאחר הטיפול לא יזכור דבר מהטיפול הדנטלי.

הרדמה כללית- זהו המקרה שבו המטופל ישן לחלוטין, הרפלקסים של המטופל מורדמים גם הםטיפול שיניים בהרדמה מלאה. מינון חומר ההרדמה, נמוך יחסית, כי לא מדובר בניתוח מסובך המצריך הרדמה "כבדה". טיפולי שיניים בהרדמה מלאה למטופלים עם צרכים מיוחדים טיפולי שיניים בהרדמה כללית לאנשים עם צרכים מיוחדים נפוצה מאוד בתחום רפואת השיניים.

יתרונות ההרדמה

• בזמן הטיפול המטופל אינו חש כאב

• כל הטיפולים מתבצעים בפעם אחת

• לאחר הטיפול המטופל מתעורר ואינו זוכר דבר מחווית הטיפול הדנטלי.

פיגור שכלי- מצב שממנו סובלים 1-2% מכלל האוכלוסייה. טיפול שיניים עלול להיות מאתגר עקב חוסר שיתוף פעולה, חוסר יכולת לבטא מקור מצוקה או כאב, חוסר תקשורת בין המטופל לצוות והתארכות הטיפול כתוצאה מקשיים אלה. שיתוק מוחין-CP-נכות הנגרמת כתוצאה מפגיעה מוחית בעת הלידה או תוך פרק זמן קצר אחרי. שיתוק מוחין הוא קבוצת הפרעות נירולוגיות, הגורם לליקוי בתפקודים מוטוריים ומלווה בד"כ בשיתוק הגפיים ופגיעות אחרות. עקב חוסר שיתוף פעולה מצד מטופל בעל CP, כדאי לשקול לעשות טיפולי שיניים בהרדמה מלאה. אוטיזם-זהו לקוי התפתחותי, הנובע מבעיה נירולוגית תורשתית ומולדת. לאוטיסטית יש קושי ביצירת תקשורת והבעת רגשות. כמו כן יש נדנוד חוזר של הגוף ופחד משינויים, לאוטיסטים רבים יש גם אינטגרציה חושית לא מוצלחת שמתבטאת למשל בחוסר יחסי של רגישות לכאב ועודף רגישות למגע. עקב כל התסמינים הנ"ל יהיה למטופל אוטיסט מאוד קשה לעבור טיפול שינים שגרתי, כמו כן עקב הפחד שלו מאנשים ורגישות יתר למגע, טיפול שיניים ללא טשטוש/הרדמה יהיו כמעט בלתי אפשריים.

האם בטוח לבצע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה?

הרבה אנשים מפחדים לעבור טיפול תחת הרדמה כללית. כיום הטכנולוגיה והידע מאפשרים לנו לבצע הרדמות כלליות באחוזי הצלחה גבוהים, ובמזעור הבעיות והתקלות האפשריות. לשם השוואה, הסיכון השנתי למות בתאונת דרכים עומד על 1:100000. הרדמה כללית לילדים אף היא אינה מסוכנת ועדיפה על טיפול שיניים בכוח, מה שיכול לגרום לטראומה עתידית. אבל,כמובן כדי להתייעץ עם רופא המרדים.

מי מבצע את ההרדמה הכללית?

הרדמה כללית ילדים ובמבוגרים מתבצעת אך ורק ע"י רופא מומחה להרדמה כללית. במרפאתו של ד"ר גרינספן החדר מאובזר עם ציוד משוכלל ומתקדם. המרדים שלנו ד"ר זליגמן, רופא עם כ25 שנות ניסיון, מנהל מחלקת טיפול נמרץ בבית חולים שערי צדק בירושלים. ד"ר זליגמן מצויד במכשור משוכלל הכולל מוניטור הרדמה חדיש, וכן כל ציוד הנדרש להרדמה  כללית ולמיני הסדציות. ד"ר גרינספן בעל ניסיון של 25 שנה, בטיפול שיניים תחת הרדמה כללית ומיני סדציות לילדים ומבוגרים.

Ari
Ari
Skip to content