טיפול שורש

מאי 31, 2016

פרוצדורת טיפול שורש

הדיאגנוזה:

כאשר יש מצב חירום של טיפול שורש, השלב הראשון הוא לאבחן את מצבו של השן. האבחנה נעשית בעזרת מספר בדיקות:

• צילום- צילום בדרך כלל יראה אם החיידקים כבר הגיעו למוך השן ואם העצב מעורב.
  • בדיקת קור- לשן החשודה מצמידים צמר גפן עם חומר מאוד קר, וכך גם לשיניים הסמוכות. במקרים שיש מעורבות של דלקת בשורש השן הכאב באפליקציה של קור יותר משמעותי מאשר לשן בריאה. אך אם העצב כבר מת לא תהיה בכלל תגובה
  • ניקוש- הניקוש מבוצע על השן החשודה למעורבות שורש ושתי השיניים הסמוכות. זה עלול לגרום כאב לשן עם הדלקת.טיפולי שורש

הפרוצדורה של טיפול שורש

לאחר אבחנה של השן והבנה כי נדרש טיפול שורש הרופא יבצע את הצעדים הבאים:

1. בידוד השן והרדמה מקומית- כמו בכל טיפול שיניים כמעט השלב הראשון הוא הרדמה מקומית. לעיתים אם הדלקת כבר התפשטה לרקמות הסמוכות ונראית נפיחות הרופא יחליט לתת אנטיביוטיקה לפני תחילת הטיפול. לאחר האלחוש, השן תבודד על ידי סכר גומי. זה בכדי לוודא שטיפול השורש יבוצע בסביבה נקייה מחיידקים של חלל הפה.
  2. העששת והחיידקים מסולקים מהשן – קודם מהשכבה החיצונית ביותר ואז מהמוך של השן. זאת על מנת למנוע זיהום של פנים השן מהאזורים החיצוניים יותר. לאחר מכן  הרופא מייצר שביל גישה לעצב.
  3. העצב ומוך השן מסולקים- הסילוק מבוצע על ידי מכשירים מיוחדים. בנוסף, תעלות השן מנוקות על ידי חומרים אנטיבקטריאלים ואנטיספטיים.
  4. התעלות מעוצבות ומוכנס אליהן מילוי מיוחד. המטרה של המילוי הוא למנוע מכניסה חוזרת של חיידקים לתעלות.
  5. הרופא סוגר את הטיפול שורש עם סתימה זמנית. בשלב מאוחר יותר השן תשוחזר על ידי שיקום קבוע- או סתימה קבועה אם חור הגישה היה קטן אך בדרך כלל עם מבנה וכתר שיתמכו בחומר שן שנותר ושעכשיו חלש יותר מכיוון שכבר אין מוך ועצב לשן.

צילומים מבוצעים לאורך הטיפול על מנת לוודא שהשן נקיה לחלוטין מחיידקים ואטומה.