חניכיים מדממות

כאב שיני בינה
ינואר 26, 2016

חניכיים מדממות

חניכיים מדממות מהוות בעיה עבור כל רופא שיניים. יש נטיה לחשוב שרופא השיניים מטפל אך ורק בחורים. זה אינו נכון. סביבת הפה מורכבת משילוב של שיניים, חניכיים, לשון והמוקוזה האוראלית. רופא השיניים מטפל בכל האספקטים האלה של הפה.

הגורם הנפוץ ביותר לדימום חניכיים הוא פלאק אשר מצטבר בקו החניכיים שנושק לשן ואם אינו מסולק בזמן גורם לג'ינג'יוויטיס- השלב הראשון במחלת חניכיים. אך יש גם סיבות נוספות לחניכיים מדממות שבחלקם רציניות יותר ואף יכולות להווה סיכון של ממש.

סיבות לחניכיים מדממות:

• חניכיים מודלקות או מחלת חניכיים- זה בדרך כלל נובע מצחצוח לקוי או אי-שימוש בחוט דנטלי.
  • אינפקציה – של החניכיים עצמם או של שן סמוכה.
  • חוסר בויטמינים מסויימים
  • תרופות מדללות דם– אלה גורמים לחוסר יכולת כרישה של הדם, שעלול להוביל לדימום באזורים שונים. חשוב מאוד לעדכן את רופא השיניים כבר בפגישת ההכרות הראשונה אם אתה נוטל תרופות מסוג זה.
  • הריון- במהלך ההיריון יש נטייה לחניכיים להתנפח ולדמם. סימפטומים אלה בדרך כלל עוברים לאחר הלידה.
  • חניכיים מדממות יכולות להיות סימן למצב יותר חמור- לדוגמא למחלות כמו לוקמיה. במקרים אלה אבחנה מוקדמת יכולה להיות קריטית! אם קיים דימום שלא עובר כבר תקופה, או מופיעים סימנים נוספים נלווים לחניכיים המדממות נורת אזהרה צריכה להידלק. אם קיים ספק כלשהו, חשוב לקבוע תור במיידי!

במקרה של דלקת חניכיים, הסיבה הנפוצה ביותר לדימום, חשוב לטפל במצב לפני שהוא מתקדם למחלת חניכיים של ממש. במקרה של ג'ינג'יוויטיס המחלה עדיין הפיכה אך מהר מאוד יכולה להפוך לפריודונטיטיס שזה כבר שלב יותר מתקדם של מחלת חניכיים שעלול לערב בנוסף לדימום גם אבדן תאחיזה של השיניים. ייתכן אפילו מצב של איבוד שיניים כתוצאה ממחלת החניכיים.

הדרך הטובה ביותר למנוע חניכיים מדממות והתפתחות מחלת חניכיים היא לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום, בוקר וערב, להשתמש בחוט דנטאלי פעם ביום ולהגיע לביקורות אצל רופא השיניים באופן קבוע.