התקף לב כתוצאה מטיפול דנטלי

הליטוזיס – כל מה שרצית לדעת על ריח רע מהפה
דצמבר 29, 2010

התקף לב כתוצאה מטיפול דנטלי

על פי מחקר חדש, הליך דנטלי חודרני, כגון טיפול  כירורגי למחלת חניכיים, יכול להגדיל את הסיכוי להתקף לב ושבץ מוחי.

מטופלים אשר עברו התקף לב בטווח של 5 שנים , עשויים לסבול מבעיה בלב או כלי דם בארבעת השבועות לאחר הטיפול הדנטלי, הסיכוי שזה יקרה הוא פי 1.5 יותר מכל זמן אחר.

למרות שהחוקרים מצביעים על סכנות אלו לאחר טיפול הדנטלי, במציאות הסיכוי שתיווצר בעיה כלשהי  הוא מזערי.

"המצב מתאזן מאוד מהר ויורד לרמת הסיכון הרגילה לאותם חולים, כך שניראה כי לאורך השנים ההשפעה תהיה מאוד קטנה " מסביר חוקר ליאם סמית' מבית ספר להיגיינה בלונדון.

מחקרים קודמים היראו קשר בין מחלה פרוידונטלית, המתאפיינת בנוכחות כרונית של זיהום בחניכיים, לעלייה של זיהומים בגוף.

דלקת היא תגובה של מערכת החיסון, אשר במצב תקין יכולה להועיל כשהגוף נלחם בזיהום, אבל דלקות כרוניות ברמות גבוהות, יכולות לגבות מחיר מהבריאות הכללית, ולגרום גם לבעיות במערכת הדם והלב.

מחקר מוקדם יותר הראה קשר בין מחלות חניכיים להתקפי לב ושבץ מוחי. חלק מהמחקרים מציעים לטפל במחלת חניכיים ע"י סילוק הבקטריה האורלית שגורמת למחלה זו, וכך לאפשר לתאים הפה לתפקד בצורה טובה יותר, מה שיצמצם את הסיכוי להתקף לב.

אבל פעולה כירורגית יכולה להגדיל את הסיכוי לדלקת. החוקרים טוענים כי פרוצדורות פולשניות, במיוחד אלו המטפלות במחלות פריודונטליות (של החניכיים), עלולות להגדיל את הסיכוי להתקף לב ושבץ מוחי, מערכת החיסון מגיבה  בעת חדירתה של הבקטריה לזרם הדם בעקבות ההליך הכירורגי וגורמת לדלקת- מה שיכול להגדיל את הסיכוי להתקף לב ושבץ מוחי.

אז מה מסוכן יותר לחולי לב? מחלה פריודונטלית או הטיפול בה?

החוקרים אומרים- המחלה מסוכנת יותר מהטיפול!

"אני די בטוח שלטווח הארוך, הטיפול במחלה הרבה יותר מועיל למטופלים מאשר הסיכוי הקטן שתגרם בעיה כלשהי כתוצאה מהטיפול" אומר סמית'.

מטופלים אשר מקבלים טיפול תרופתי למחלת הלב, כגון- אספרין, או תרופות לטיפול בכולסטרול (ממשפחת סטטינים), צריכים, במידת האפשר, להמשיך עם הטיפול התרופתי לאורך הטיפול הדנטלי- אומר סמית'.

המחקר התבסס על 1152 מטופלים שעברו התקף לב או שבץ מוחי בין 2002-2006 ובנוסף עברו טיפול חודרני בטיפול בחניכיים בתקופה זו. ההליך השכיח ביותר היה עקירת שן.

תוצאות המחקר היו אמינים גם לאחר שהחוקרים הוציאו מהרשימה את המטופלים שסבלו מבעיות נלוות שיכלו גם הן לתרום להתקפי לב ושבץ מוחי, כגון לחץ דם גבוה, סכרת ומחלות בעורק הכלילי (עורק המספק דם ללב).

מטופלים הנוטלים תרופות מסוימות עם מרשם, הוצאו גם  מהמחקר כדי למנוע אפשרות שהתרופות גרמו לשינוי כל שהוא לפני ואחרי הטיפול הדנטלי. למרות זאת, החוקרים לא הצליחו להוציא מהמחקר את אותם מטופלים שנוטלים תרופות ללא מרשם , כגון אספירין, תרופה אשר יכלה להשפיע על תוצאות המחקר.

החוקרים מסבירים שבגלל שכל המטופלים שהשתתפו במחקר נוטלים תרופות כלשהן, המחקר לא מתאים לכלל האוכלוסייה.

באופן כללי מחקר זה מציג הוכחות נוספות כי זיהום ודלקת יכולים להיות גורם (טריגר),להתקף לב ואירוע מוחי-אומר סמית'.