יובש הפה וסרטן הפה

הנקה ויתרנות לילד וקשיי הנקה
דצמבר 24, 2012
טיפים ל- דייטים – סקר דייטים 2013 מציג שיניים כהכי חשובות
מרץ 10, 2013

 יובש הפה

Xerostomia, או יובש הפה, אינו מחלה אלא הסימפטום של מחלה. לעתים קרובות היא נוצרת כתוצאה של נטילת תרופות. יש נטייה לעליה ביובש בפה עם הגיל, אבל רבים סבורים שעובדה זו נובעת מהתרופות שאנשים מבוגרים נוטלים. כמות רוק רגילה מבוססת על תגובות כימיות ועצביות מסובכות. כאשר בלוטות הפה מגורים על ידי ריח או טעם, הגוף מייצר או מפסיק את ייצור הרוק.יובש הפה xerostomia

 פונקציות הרוק

יש הרבה דברים שהרוק עושה עבורנו. הוא שומר על הפה מלהיות חומצי מדי דבר אשר יכול לגרום לעששת. בין תפקידיו אפשר למנות: הסרת שאריות מזון, שימון רקמות, מניעת פצעים, והוא הורג חיידקים מסויימים.

 בעיות הנוצרות בעקבות יובש הפה

כל דבר שפוגם בתפקוד הרוק יגרום לבעיות. עששת יכולה להיווצר בקלות בפיהם של אנשים ללא זרימת רוק בריאה. מזונות יבשים יכולים להיות קשים לאכילה ולבליעה. כיבים וזיהומים פטרייתיים בפה, כמו קנדידה, עשויים לפרוח. ריח רע מהפה עלול להיות נפוץ יותר כיוון שהרוק משחק תפקיד חשוב בניקוי הרקמות המתות שמצטרפות לתרכובות גופרית(VLC)  האחראיות לריח רע מפה.

 תרופות אחראיות על יובש הפה

סוגים רבים של תרופות יכולים לגרום ליובש הפה. הם כוללים תרופות משתנות, אנטיהיסטמינים, anorexiants, תרופות להורדת לחץ הדם, תרופות אנטי פסיכוטיות, תרופות נגד פרקינסון, anticholinergics, תרופות נוגדי דיכאון, ותרופות הרגעה. קבוצת  תרופות נוספת האחראית על ריח רע יובש בפה וסרטן הפהמהפה כולל תרופות נגד הקאות, מפחיתי חרדה, מפחיתי גודש, משככי כאבים, תרופות נגד שלשול, מרחיבי סימפונות והרפיית שרירי שלד.

 סרטן הפה והקרנות

קרינה כאמצעי לטיפול בתאים סרטניים בפה, עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך בתאי הרוק ולפגוע ביכולתם לייצר רוק. לעתים קרובות מטופלים אלה יתארו כמות רוק ירודה, צמיגית וקושי בבליעה. לפעמים הנזק הוא זמני ולעתים ניכר שיפור לאורך זמן.

 טיפול ביובש בפה

למרבה הצער, אם הגורם הבסיסי היוצר את הבעיה אינו ניתן לטיפול אנו יכולים לטפל אך ורק בסימפטומים. טיפול סימפטומטי כולל בדרך כלל ארבעה תחומים: החלפת הפרשות אבודות, הגדלת זרימת הרוק הקיים, שליטה בעששת וטיפולים ספציפים כגון טיפול בזיהומים.

 עצות לחולים עם יובש הפה

•  מעבר על צעדים לטיפול עצמי שהוזכרו לעיל במאמר זה (עם דגש על מזעור קפאין ועישון)

  • ניקוי שיניים והגיינה אורלי.

•  צריכת כמות רבה של נוזלים, בעיקר מים, והימנעות מקפאין וממוצרים המכילים סוכר ואלכוהול.

 For her allergic rhinitis, suggest nonsedating antihistamines and avoidance of products containing decongestants.

•  הפסקת עישון.

•  שקילת שימוש ברוק מלאכותי ו / או ממריץ רוק  OTC

 

Ari
Ari
Skip to content