היתרונות של ברית מילה

היתרונות של ברית מילה וסיבוכים אפשריים

 

שנותיה של ברית המילה הן כשנות התנ"ך וכך גם הוויכוחים סביב הנושא. היתרונות של ברית מילה והחסרונות של ברית המילה נדונו לאורך ההסטוריה, אך בשנים האחרונות נראה שיתרונות מסויימים הוכחו מדעית.

ראשית, הבה ונבהיר מהי בעצם ברית המילה.

היתרונות של ברית מילה

 

ראשו של איבר המין (הפין) של תינוק שנולד, מכוסה בעור (עורלה). העורלה היא בעצם המשכו של העור המכסה את הפין. זהו עור חיצוני רגיל  המכסה את כל בשר הגוף. בקצה העורלה ישנו חור, המאפשר לתינוק להשתין. הצד הפנימי של העורלה היא רקמה הדומה לרקמה הפה – היא מבריקה ולחה. אין הסכמה באשר לתפקידה ולעצם קיומה של העורלה. מצד אחד אומרים המתנגדים לברית המילה כי תפקידה של העורלה הוא להגן על ראשו של הפין (העטרה). כנגדם אומרים המצדדים בברית המילה כי, כמו התוספתן במערכת העיכול, שאין לו כל תפקיד חיוני וחיובי והוא רק מקור לבעיות וצרות, כך גם העורלה. כאשר גבר שלא נימול נמצא במצב של ריגוש מיני, הגורם לו לזיקפה, העורלה נמתחת והעטרה מתגלית ונחשפת. זהו הסבר טכני קצר באשר לאנטומיה של העורלה. בברית המילה העורלה מוסרת.

האיגוד האמריקאי של רופאי ילדים (AAP) אומר ש היתרונות של ברית מילה בילודים, עולים על הסיכונים וסיבוכים אפשריים. עם זאת, האיגוד אינו ממליץ על רוטינה של ברית מילה לכל ילוד. את ההחלטה אם למול את התינוק או לא, משאיר האיגוד בידי ההורים. האיגוד ממליץ על הרדמה מקומית לתינוקות בזמן ברית המילה.

 

היתרונות של ברית מילה

·      היגיינה – ברית המילה מקילה על שטיפת הפין. העורלה מהווה בעצם מעין מערה חשוכה ולחה בה שוכנת העטרה. מערה זו היא בית גידול מצויין לחיידקים ולזיהומים. הסיבה המרכזית לניתוח להסרת העורלה אצל מבוגרים, היא התפתחותם של דלקות וזיהומים סביב העורלה.

·      דלקות בדרכי השתן – הסיכון לדלקת בדרכי השתן אצל גברים הוא נמוך. אצל גברים שאינם נימולים השכיחות של דלקת בדרכי השתן עולה. דלקת בדרכי השתן בגיל צעיר, עלולה להביא לסיבוכים בכליות בגיל מאוחר יותר.

·      ירידה בסיכון לדלקות ומחלות המועברות בעת מגע מיני – לגברים נימולים סיכון קטן יותר ללקות בדלקות ובמחלות המועברות על-ידי מגע מיני, כולל איידס (HIV).

·      מניעת בעיות באיבר המין – פימוזיס (phimosis) הוא תופעה של עורלה צרה או הדוקה מדי. בפימוזיס העורלה יוצרת טבעת סביב הפין, ולא מאפשרת את נסיגת העורלה שהכרחית ליציאת הפין לצורך זיקפה מלאה. לחלופין, במידה ונוצרת זיקפה, עלול הפין שיצא מהעורלה להלחץ על ידה, ובמקרים קיצוניים לגרום ליצירת נמק. לנימולים, כמובן, הסיכון להופעת פימוזיס אינו קיים.

·      סיכון מופחת לסרטן הפין ולסרטן צוואר הרחם אצל בת הזוג – סרטן הפין אינו שכיח, אולם שכיחותו עוד פוחתת אצל גברים נימולים. שכיחותו של סרטן צוואר הרחם אצל בנות זוג של גברים נימולים קטנה מזו של בנות זוג של גברים שלא נימולו.

הסיכון לחלות בסרטן ולאבד חיים דוחה בוודאי את הסיכון המינימאלי הכרוך בברית המילה.

 

ברית המילה אינה פוגעת בפריון הגבר ואף איננה מפחיתה במאום מהנאתו או הנאת בת או זוגו מיחסי מין.

 

בסך הכל, היתרונות של ברית מילה עולים לאין שיעור על הסיכון לסיבוכים מברית המילה, הנמוכים ממילא, וכשהברית מתבצעת על ידי מומחה הם כמעט ואינם קיימים.

Skip to content